Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratik Dan Fasilitas Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Uptd Puskesmas Nusa Penida I Kabupaten Klungkung

I Ketut Merta, I Dewa Nyoman Usadha, I Nyoman Purna

Abstract


This study entitled The Effect of Leadership Style and Health Facilities on Patient Satisfaction and the object of research at the Nusa Penida I Public Health Center in Nusa Penida, Klungkung Regency. The aim is to examine the influence of leadership style, health facilities and patient satisfaction. Methodology: Population 396 For three months starting January-March and using a sample of 80 respondents, using a questionnaire, with validity and reliability tests, correlation analysis, and simultaneous significance test (F test), partial significance test (t-test) using multiple linear regression , assisted by SPSS Software version 24. The hypothesis in this study uses three hypotheses with the results Hypothesis1. The variable of leadership style and health facility variables with the F-count test simultaneously "has a positive and significant effect" on the patient satisfaction variable. Hypothesis 2. Leadership Style partially has a significant positive effect on Patient Satisfaction. 3. Facilities produce t count partially "positive and significant effect" on Patient Satisfaction Implication: The coefficient of determination (adjusted R) is 64.5% which shows that Leadership Style and Health Facilities on Patient Satisfaction is 64.4% and is equal to 36.6% Leadership Style and Health Facilities are influenced by other variables not examined in this study and can be further investigated.

Keywords


Leadership Style; Health Facilities; Patient Satisfaction

Full Text:

PDF

References


Afifatus Sholiha, 2018. Skripsi “Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Motivasi Kerja tehadap Kepuasan Kerja Karyawan pada Puskesmas Kalisat Kabupaten Jember”, Fakultas Ekonomi, Jurusan Manajemen, Universitas Muhammadiyah, Jember.

Arikunto, Suharsimi. 1998. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Cetakan Kesembilan. Rineka Cipta. Jakarta.

Assauri, Sofjan. 1999. Manajemen Pemasaran. Penerbit PT. Raja Grafindo Persada Jakarta.

Dewi Meliana 2017,Skripsi.”Pengaruh Kualitas Pelayanan pada Kepuasan Pasien “ Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Lampung “

Fitriana, 2018 .Skripsi “ Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Motivasi terhadap Kinerja Pegawai” Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadyah Surakarta.

Ghozali, Imam. 2002. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. PB Universitas Diponegoro, Semarang.

Gunawan Bataelias,2019.Jurnal “ Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas dan Pengetahuan terhadap Kepuasan Pasien” Universitas Airlangga ,Surabaya.

Harbani Pasolong,2008. Kepemimpinan Birokrasi. Alfa Beta. Bandung.

Hasan, Iqbal. 2002. Pokok-Pokok Materi Statistik II: Statistik Inferensial. Penerbit Bumi Aksara, Jakarta.

Kotler, Philip dan AB. Susanto.2001.Manajemen Pemasaran Indonesia.Buku 2. Salemba Empat, Jakarta.

Kotler, Philip. 2000. Manajemen Pemasaran Jilid 2. Bumi Aksara. Jakarta.

Mowen. H. 2002. Perilaku Konsumen. Jilid I. Penerbit, Andi. Yogyakarta.

Marpaung Halimatussadiah, 2018. Jurnal “ Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pasien “ , Universitas Asahan.

Pemenkes,43 Tahun 2019 “ Puskesmas “

Permenpan. RB Nomor 14 Tahun 2017 tentang Pedoman Umum Penyusunan “Indeks Kepuasan Masyarakat Unit Pelayanan Instansi Pemerintah.”

Rismiati, Catur. Dan Bondan Sutrisno. 2001. Pemasaran Barang dan Jasa. Kanisius, Jakarta.

Sanusi, Anwar. 2003. Metodelogi Penelitian Praktis Untuk Ilmu Sosial dan Ekonomi. Edisi Pertama. Penerbit Buntara Media, Malang.

Sondang P. Siagian,2003. Teori dan Praktek Kepemimpinan. Rineka Cipta. Jakarta.

Sugoyono. 2004. Metode Penelitian Bisnis. Cetakan Pertama. Penerbit CV. Alpha Beta, Bandung.

Supranto, J. 1997. Metode Peramalan Kuantitatif Untuk Perencanaan Ekonomi dan Bisnis. Rineka Cipta. Jakarta.

Tjiptono, Fandy. 2002. Strategi Pemasaran. Edisi Kedua. Cetakan Keenam. Penerbit. Andy. Yogyakarta.

Santoso, Singgih dan Fandy Tjiptono.2001.Riset Pemasaran Konsep dan Aplikasi dengan SPSS.Elek Media Komputindo. Jakarta.

Santoso, Singgih. 2000. Buku Latihan SPSS Statistik Parametrik.Elek Media Komputindo. Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.47532/jis.v3i2.180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmiah Satyagraha Indexed By :

Jurnal Ilmiah Satyagraha site and its metadata are licensed under CC BY-SA

View My Stats